blogposts

OEB 2023: Prompt engineering for Learning Professionals

ChatGPT is een veelbesproken en gewild onderwerp op deze conferentie. De zaal voor deze workshop zit dan ook helemaal vol. Bert De Coutere geeft in deze workshops een aantal tips en oefening voor een goede prompting in ChatGPT.

De vaardigheid Prompt Engineering, is van cruciaal belang voor het behalen van de meest accurate en nuttige resultaten van ChatGPT, en zal dat naar verwachting de komende twee jaar blijven. Mogelijk zal ChatGPT in de toekomst zelf de prompts genereren en precies begrijpen wat gebruikers willen bereiken.

Prompt engineering is een iteratief proces. Door een prompt steeds verder te verfijnen, bereikt men het gewenste resultaat. Een effectieve prompt kan verschillende elementen bevatten:

  • De Rol: Specificeer de rol van ChatGPT. Bijvoorbeeld, je kunt zeggen: “Je bent een natuurkundeleraar die complexe concepten via eenvoudige voorbeelden uitlegt.”
  • De Informatie: Geef ChatGPT achtergrondinformatie of een artikel als basis voor de output.
  • De Stappen: Beschrijf de stappen die ChatGPT moet volgen, zoals: “Denk eerst goed na over dit onderwerp.”
  • De Gewenste Output: Geef duidelijk aan wat het eindresultaat moet zijn, zoals een tabel of een tekst met koppen op drie niveaus.

Bert benadrukte dat je ChatGPT zelfs kunt vragen om een taak in kleinere stappen op te delen. En een vriendelijke toon kan een vriendelijke respons oproepen.

De workshop werd verder verrijkt met de 5D5E Model slide, die een reeks activiteiten illustreert die leerprofessionals vaak uitvoeren. Deze modelbenadering, die activiteiten als ‘Diagnose’, ‘Design’, en ‘Develop’ bevat, biedt een gestructureerd kader dat professionals kunnen toepassen in hun werk met onderwijstechnologie├źn zoals ChatGPT.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

Formulier