blogposts

OEB 2023: De opening

De opening van OEB 2023 stond in het teken van “The Learning Futures We Choose” en werd ingeleid door drie vooraanstaande keynote sprekers. Elk van hen deelde unieke inzichten over de omvangrijke veranderingen in leren en hoe wij deze kunnen benaderen.

1 Eric Sheninger: Disruptive thinking

  • Functie: CEO van Aspire Change EDU, Verenigde Staten
  • Visie: Eric benadrukt de noodzaak van een disruptieve benadering om opkomende veranderingen het hoofd te bieden. Hij gelooft dat een gepersonaliseerde leermethode essentieel is, waarbij EdTech en AI een cruciale rol spelen.
  • Citaat: “All learners have greatness inside them. It’s the job of an educator to help them find and unleash it.”
  • Advies: Eric moedigt aan tot doorzettingsvermogen en experimenteren in het onderwijs en L&D. Volgens hem moeten we groei nastreven, niet perfectie.

“All learners have greatness inside them. It’s the job of an educator to help them find and unleash it.”

2 Helen Lee Bouygues: Thinking Critically In The Data Revolution

(Founder & President, Reboot Foundation, United Kingdom)

  • Functie: Oprichter & President van Reboot Foundation, Verenigd Koninkrijk
  • Belang: Helen beklemtoont het belang van kritisch denken bij leerders als een sleutelvaardigheid om met de datarevolutie om te gaan. Ze benadrukt dat onze manier van informatie verwerken en begrijpen sterk beïnvloed wordt door kritisch denken.
  • Kanttekening: Helen waarschuwt ook voor een kritiekloze acceptatie van EdTech. Ze verwijst naar onderzoek waaruit blijkt dat studenten die met pen en papier leren, beter presteren dan degenen die digitaal leren.
  • Citaat: “Metacognitie wordt beter ontwikkeld met pen en papier.”

“Metacognitie wordt beter ontwikkeld met pen en papier”

3 Luciano Floridi: From Knowing That to Knowing How: The Future of Digital Proficiency

  • Functie: Professor of Cognitive Science en oprichter van het Digital Ethics Centre, Yale University, Verenigde Staten
  • Focus: Luciano stelt dat leren in essentie een linguïstische activiteit is, die zowel onderwijs als regelgeving vereist.
  • Standpunt: Hij benadrukt het belang van begrip over hoe systemen werken. In een wereld waar technologie steeds dominanter wordt, is het cruciaal dat we niet alleen op automatisering vertrouwen, maar ook de kennis bezitten om deze technologieën te begrijpen en te beheersen.

“A knower is the man who knows how to ask and answer questions” (Plato)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

Formulier