Samen met i-coaches van ROC van Amsterdam/Flevoland heeft De Leertechnoloog een aantal trainingen verzorgd over het ontwerpen van blended onderwijs. Docenten gingen als student aan de slag en ontwikkelden hun eigen (opzet voor) blended onderwijs met de daarbij horende digitale inhoud.
De training (40 uur) bestond uit:
- Vijf bijeenkomsten online en Face to Face
- Online zelfstudie (flipped classroom)
- Ontwikkelen van een eigen designvraagstuk.
De training had de volgende onderwerpen:
- Online didactiek / multimedia
- Ontwerpen volgens het ADDIE model
- Blended leerpaden
- Achterwaarts ontwikkelen
De training is vormgegeven in CANVAS het eigen LMS van ROC van Amsterdam en ook de leerclips zijn in het eigen auteurssysteem Xerte, uitgewerkt.
Samen met de i-coaches van ROC van Amsterdam werd van elk trainingstraject een maatwerk gemaakt afgestemd op de doelgroep.
‘Docenten krijgen door deze benadering zowel theoretische kennis als praktische ervaring om hun eigen concreet designvraagstuk uit te werken’.Jim Snoek, i-coach ROC van Amsterdam
Opzet en ervaring van de training
Onderstaande video (4 min) geeft een beeld van de opzet van de training en de ervaring van een paar docenten.
In de laatste bijeenkomsten presenteerden de docenten hun ontwerpen voor een leerblend. Voor de deelnemers een inspirerende ervaring om te zien hoe de collega’s met creativiteit, kennis, ervaring, doorzettingsvermogen tot mooie onderwijsblends komen en mooie online onderwijsproducten. Een paar voorbeelden van producten:
- een leerclip voor studenten over hoe je opdrachten inlevert
- een leerlijn in CANVAS voor installatietechniek
een structuur in CANVAS voor een nieuw KD - aanvullende online opdrachten
- een online programma voor rekenvaarigdheden
- ……
De presentatie van de trotse blended ontwerpers was zeer inspirerend.
Evaluatie
In een mentimeter delen de docenten hun ervaring met de training en geven ze tops en tips.
Wilt u ook een training op maat?
Bel of mail met De Leertechnoloog
r.procee@leertechnoloog.nl
0621246149